UPCYCLING, neboli upcyklace je proces, při kterém dochází k přeměňování starých a nepotřebných věcí a odpadových materiálů v nové věci a nové materiály v lepší kvalitě za účelem zlepšení životního prostředí.

Termín upcycling poprvé použil Reiner Pilz z technologické společnosti Pilz GmbH, který zdůrazňoval, že svět samozřejmě potřebuje recyklaci, ale především recyklaci takovou, jejíž výsledkem bude produkt s vyšší přidanou hodnotu, než jakou měl produkt původní. Paradoxně se nejedná o převratný objev 21. století, ale

UPCYCLING jako předmět podnikání?

S termínem upcycling se setkáme snad ve všech odvětvích našeho života, dokonce i v těch, ve kterých by to člověk nehledal. Odvětví oblečení a módy, potravin a gastronomie, nábytku, hudby, sportu nebo třeba umění. Prakticky vše se dá inovovat a zlepšovat.

Mnoho podnikavých a šikovných lidí se dnes upcyclingem živí – jejich kreativita, šikovnost a ochota přetvářet nezná hranic a v souvislosti s touto činností se můžeme setkat s novým termínem, tzv. DIY („Do It Yourself – udělej si sám“). Někomu však manuální zručnost a šikovnost do vínku dána nebyla a proto se setkáváme s drobnými podnikateli, jejichž předmětem podnikání je právě upcycling.

Důvody, proč se osobně zapojit do procesu UPCYCLING

1) Spotřebujete vše, co doma máte

Koupit, využít a následně vyhodit cokoliv umí každý z nás. Zkusme se ale zamyslet nad tím, jak by se dalo vše, co doma máme, využít i nadále a co víc – lépe využít. To už tak jednoduchá myšlenka není. Máte doma starý ručník? Vytvořte si novou žínku do koupelny. Staré pánské tričko jistě poslouží jako výborná základna pro novou noční košili apod.. Principem upcyclingu totiž není jít a koupit novou látku, ze které něco ušiji, ale použít to, co doma už mám a co už nemá žádné další využití

2) Kreativita a zkouška vlastní trpělivosti

Přešívání oblečení či vytváření něčeho nového určitě není pro každého. Určitě je zapotřebí mít alespoň špetku kreativního myšlení a co je asi nejdůležitější – chtít si udělat čas.. čas strávený nad výrobou něčeho nového je sice nezaplacený, avšak pocit, když se díváte na novou věc, o které víte a můžete hrdě říci, že jste ji vytvořili sami, je naopak nezaplatitelný

3) Neděláte to pro sebe

V dnešní době je stále více a více lidí, kterým není lhostejné, jak to na naší planetě vypadá. Ruku na srdce – tak, jak to vede lidstvo doposud, tak to dlouhodobě nepůjde. Ve světě se vyrobí miliardy kusů oblečení ročně, aniž by předem měly svého majitele. To stejné platí o automobilech a stejný případ najdeme třeba také v gastronomii. Všeho je až příliš a i přesto jsou na světe lidé, kteří se nemají do čeho obléci, nebo co na oběd. Stojí tedy před námi otázka proč se pořád vyrábí nové a nové věci, aniž by ty staré našly své využití? Recyklace ve všech svých podobách je velice důležitou, řekla bych až podstatnou činností dnešní doby. Mysleme na to všichni – spotřebitelé, kupující, zákazníci, uživatelé.

Věděli jste, že… ?

… z plastů, nasbíraných v oceánů, se vyrábí šperky?

… z plastových lahví, vylovených z moří, se vyrábí obuv?

… ze starých žvýkacích gum, kterými jsou pokryté chodníky, jsou tvořeny podrážky některých bot?

Má to smysl 🙂