Slevy

Slevy, SALE, výprodej, bombastické akce apod.. jsou lákadla, která platí na, téměř každého, Čecha. Jsme monopolem eShopů i kamenných prodejen a to především ve středně velkých a velkých městech. A položme si ruku na srdce, kdopak z nás by nechtěl dobře a zároveň výhodně nakoupit? Ona slevová hesla na nás tedy působí doslova jako magnet a mnohdy potom stojíme před situací, kdy vlastně až tak výhodně nenakoupíme.. Budete-li se ale řídit pár obecnými pravidly, rozhodně se Vám nestane, že byste naletěli 🙂

Zlevňování zboží spadá historicky už do středověku. Obchodníkům na trzích se vyplatilo prodat po ukončení trhu neprodané zboží i za cenu bez zisku, nebo s malou ztrátou. Bylo to výhodnější, než zboží přemisťovat a převážet zpět.

Základní a hlavní úvahou v podnikání je, samozřejmě myšlenka, jakou cenu může prodávající kupujícímu nabídnout, aby výsledný zisk pokryl nejen náklady, které při při podnikání vznikají a jsou mnohdy značné, ale aby také přinesl přiměřený zisk. Výsledná cena zboží je potom závislá také na poptávce po zboží, jelikož platí pravidlo, není-li poptávka, nemá cenu mít ani vysokou nabídku.

Není sleva jako sleva

Dnešní svět je doslova přeplněn nabídkou opravdu čehokoliv… stačí si sednou k internetu, zadat klíčová slova a vyjedou vám desítky odkazů na desítky různých prodejců. Nad mnohými produkty zůstává člověku hlava stát a říkáte si, na co to vlastně člověk potřebuje. Urychlovače, zvětšovače, nejrůznější pomocníci, bez kterých se ale naprosto pohodlně obejdeme. Poutavé titulky vás následně přesvědčují o nutnosti mít takovou věc.

Mnohdy laciné zahraniční portály srážejí ceny tuzemských prodávajících a ti na to musejí reagovat. Konkurence je opravdu velká a tlak ze všech stran je obrovský, podnikání dnes není pro slabé povahy a právě z toho důvodu, aby se podnikatel udržel na trhu, nabízí občas nejrůznější slevy a zboží v akci. Jenomže, bohužel, zboží kolikrát až tak v akci není, jelikož jeho „akční“ cena je mnohdy srovnatelná, ne-li vyšší, než původní cena před slevou. Obchody vědomě v týdnu několikrát cenu změní – resp. zvýší, aby mohly v pátek zahlásit akci, která vlastně žádnou akcí není, jelikož zboží v akci stojí přesně tolik, kolik stálo v pondělí před akcí. Jelikož výprodeje už dávno nejsou pouze sezónní záležitostí (letní výprodej, zimní výprodej či povánoční výprodej), ale SALE na nás křičí téměř z každé vitríny či na každém banneru takřka celoročně, jedná se opravdu pouze o hru s čísly. A o snahu, jak oklamat a ošidit zákazníka.

Obchody mnohdy nalákají letákem či výlohou na akci, ale potom vejdete do prodejny a vlastně zjistíte, že zboží v akci vůbec není. Nasaďte tedy tlusté brýle, vraťte se zpět k upoutávce a přečtěte si milimetrovým písmem, na co vše se vlastně sleva vztahuje.. i toto jsou praktiky obchodníků, které všichni dobře známe. Komu se ještě nestalo, že v regálu sáhl po zlevněné věci a u poklady byl potom nemile překvapen, když zjistil, kolik daná věc vlastně stojí? Chcete-li se tedy vyhnout nemilému momentu překvapení, zeptejte se na cenu zboží předem. Máte právo na všechny informace, které jsou s akcí spojené a to jak v kamenné prodejně, tak při nákupu přes eShop.

Nezapomínejte, že i na zlevněné zboží platí zákonná lhůta 14ti dnů na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu 🙂

Trvejte na svých právech

* informujte se o původní ceně zboží a není-li uvedeno na cedulce, trvejte na sdělení od prodejce
* nevěřte lákavým titulkům o slevách až 80% – prodejce musí mít z prodeje určitý zisk
* čtěte také doplňkový text, který je ve většině případů miniaturním, nebo alespoň několikanásobně menším písmem, než poutavý titulek
* při nákupu na eShopech používejte srovnávač Heureka.cz – zde krásně zjistíte, kde nakoupit nejlevněji a jestli zboží v akci skutečně je

Příjemné nakupování a co nejméně karambolů 🙂